• Lanceret for 30 år siden
  • God smag
  • Gode vaner

Det at erstatte dårlige vaner med nye gode vaner er en kunst i sig selv. At holde dem er ofte endnu sværere. Mange mener at det skyldes manglende viljestyrke, men det passer ikke.

Her er tre gode råd til at holde nye gode vaner!

Lad ændringen tage tid

Det at ændre en vane eller adfærd sker ikke over natten. Udtrykket “øvelse gør mester” gælder også i denne sammenhæng.
Hvor mange gange er du ikke faldet på cyklen før du cykler uden hjælp eller støttehjul? Det er ikke unormalt at man falder nogle gange, måske endda får blå mærker før man mestrer cyklen. På samme måde kan du også ramme udfordringer før dine vaner er ændret. Det vigtige er, ikke at give op, men at komme hurtigt op på cyklen igen.

Sæt klare og rimelige mål

Sæt klare mål og konverter dem til adfærd. Som f.eks. du vil spise en skål af grøntsager til frokost hver dag.
Det er også vigtigt, at du sætter opnåelige mål baseret på din livssituation. F.eks. er det urealistisk at sætte sig et mål, om at skulle træne fem gange om ugen, hvis du aldrig har trænet før. Det gælder om at tilpasse dine mål baseret på din livssituation lige nu.

Administrer modgang

Det er vigtigt at være forberedt på, at du vil møde modstand. Nogle dage vil være hårde, her er du nødt til at huske sig selv på, hvad målet er for ændringen. Det er vigtigt at visualisere sine mål, Hvis du f.eks. ønsker at tabe dig, kan du sætte et billede op på køleskabet af dine foretrukne jeans, eller hvis dit mål er at arbejde mindre, for at have mere tid sammen med din familie, kan du sætte et billede af dem ind på din arbejdscomputer. Husk, at hvis du gennem forløbet skulle ”falde af cyklen”, skal du ikke give op – Se på det som en lektion og tænk:
Hvad har jeg lært af dette og hvordan forhindrer jeg at det sker igen?

Relaterede blogindlæg